24 Mayıs 2014 Cumartesi

Bipolar Bozuklukta Tanıyla Başetme : Şimdi Ne Olacak ? (*)

‘ Hayat bir macera filmi gibidir. Ne ortasında çıkıp gitmek istersin, ne de bir daha görmek.’ Ted Turner (Amerikalı işadamı, CNN’in kurucusu. 1938 - ) Bazıları için bipolar bozukluk tanısı almak, hissetmekte oldukları durum için bir açıklamadır. Bazılarına göreyse bir yıkımdır. Önemli bir kısım ise karışık duygular hissederler. Siz bu konuda nasıl hissederseniz hissedin, tanınızla ve bu tanının hayatınız için ne ifade ettiğiyle ilgili olarak bir çok soru ve endişeyi bir arada barındırmanız oldukça muhtemeldir. Bipolar bozukluk yaşamımı nasıl etkileyecek? Tanı konduktan sonra yaşamınızda değişiklikler olacaktır. İyi tarafından bakıldığında, hastalığınızın belirtilerini azaltan ve yatıştıran uygun tedaviyi kabul ederek öncekine göre çok daha iyi bir durumdasınız. Hiç şüphe yok ki bunun yaşamınıza ölçülemez miktarda faydası olacaktır. Diğer taraftan, kronik ruhsal bir hastalığınız olduğu gerçeğiyle de yüzleşmeniz gerekecektir. Şüphesiz bu sizin için zorlayıcıdır fakat, doğru yardım ve yönlendirmeyle, üstesinden gelebileceğiniz bir zorluk olacaktır. Hiç daha iyi olacak mıyım? Bipolar bozukluğu olan bir çok insan uygun tedaviye başlamalarıyla birlikte durumlarının belirgin şekilde gelişim gösterdiğini görürler. Bipolar bozukluk için mutlak iyileşme yoktur, ancak etkili tedavi hastalığınızı kontrol etmenizi sağlar. Zamanla durumunuzu takip etmeyi, tetikleyici unsurların farkına varmayı ve tedavinizi size uygun şekilde uygulayabilmesi için sağlık servisi ekibiyle birlikte çalışmayı öğreneceksiniz. Aynı şekilde yaşam biçiminizi, durumunuza olan etkileri en aza indirecek yönde uyarlamayı da öğreneceksiniz. Bu sizin dopdolu ve aktif bir yaşam sürmenizi sağlayacaktır. Hastalığın seyri nasıldır? Uygun tedaviyle, bipolar bozukluğu olan bir çok insanın yaşamında belirtilerin görülmediği dönemler olacaktır. Ancak manik ve/veya depresif ataklar zaman zaman yineleyebilir. Bunun ne sıklıkta olacağı ve yinelenmeler arasında ne kadar süre geçeceği bireyin kendisiyle, tedavinin ne kadar iyi işlediğiyle ve diğer bir hastalığınızın olup olmadığı gibi başka konularla ilişkilidir. Tedavi edilmeden bırakıldığında bipolar bozukluk zamanla daha da kötüye gitme eğilimindedir. Bu nedenle tanının erken konması ve uygun tedaviye başlanması çok önemlidir. Hastaneye yatmam gerekecek mi? Yeni tanı konmuş pek çok hasta hastaneye yatırılacaklarına dair anlaşılabilir bir kaygı duyarlar. Bu, hastalığa tanı konulmuş ve hastalıkla etkili bir şekilde baş ediliyorsa çoğu zaman gerekli olmaz. Ancak, tedavi edilmemiş ya da etkin olmayan bir tedavi altındaki bipolar bozukluk; kendinizin ya da diğerlerinin çıkarlarını tehlikeye atacak şekilde davranmanıza neden olacak manik ya da depresif ataklara yol açabilir. Böyle durumlarda, durumunuzu yeniden kontrol altına alabilmeniz için bir hastaneye yatırılmanız gerekebilir. Suçlanması gereken kişi ben miyim? Bazen bipolar bozukluk tanısı, hastanın ya da ailenin hastalığın başlamasına neden olacak bir şeyler yapıp yapmadıklarını sorgulamalarına yol açar. Gerçek şudur ki bipolar bozukluk kimsenin hatası değildir. Birçoğu halen pek de iyi anlaşılmamış bir takım faktörlere bağlı olarak oluşur. Eğer bipolar bozukluk hastasıysanız, hastalığı önlemek için, sizin ya da ailenizin daha önceden yapabileceği herhangi bir şey pek mümkün değildir. Babanın görüşü Oğlum Mehmet’e tanı konduğu gün benim için oldukça yıkıcı bir gündü. Sanırım o güne dek hep, oğlumun tuhaf davranışlarının bir evre veya zaman içinde geçecek bir şeyler olduğunu hissetmiştim. Şimdi bir anda fark ettim ki; hayatım, Mehmet’in hayatı ve aile yaşantımız hiçbir zaman eskisi gibi olmayacak. Bu gerçeği kabullenmem uzun zaman aldı. Mehmet’ in görüşü Tanı konduğu gün benim için çoğu yönden güzel bir gündü. Tüm bunları kafamda kurgulamadığımın bir kanıtıydı. Bende gerçekten de doğru gitmeyen bir şey vardı ve şimdi yardım alabilecektim. Ancak, aynı zamanda da hayatım üzerindeki kontrolümü kaybedeceğimden gerçekten korkuyordum. Hastalığımla tanımlanmak istemiyordum. Tedavi Bipolar Bozukluğun tedavisinde dört köşe taşı vardır: 1- Psikoterapi 2- Tıbbi tedavi 3- Kendi kendine yardım 4- Psikoeğitim Hangi tedavilerin birlikte uygulanmasının sizin için en uygun olduğunu belirlemek için psikiyatristiniz ve sağlık ekibi ile işbirliği yapmanız gerekmektedir. Ancak muhtemelen, en iyi tedavi paketi bu dört tip tedavinin her birinden bir unsur içeren tedavi olacaktır. (*) Bipolar bozuklukla yaşamayı öğrenmek (Yardımcı Rehber) - Bristol-Myers Squibb Company işbirliği ile Otsuka Pharmaceutical Europe, Ltd. Tarafından yayınlanmıştır. 2011

Hiç yorum yok: